Assalamualaikum

SINOPSIS DUA KALIMAH (2013) | NORA DANISH & SHAHEIZY SAM | Hi, dua tiga hari ni fyp tiktok saya banyak lalu mengenai filem lakonan Nora Danish dan Shaheizy Sam iaitu Dua Kalimah. Filem ni ditayangkan pada tahun 2013, woww dah 10 tahun kan? Disebabkan filem ni sarat dengan pengajaran, sebab tu asyik disebut sebut.



SINOPSIS DUA KALIMAH (2013) | NORA DANISH & SHAHEIZY SAM

Aiman ​​dan Selena dalam perjalanan mereka ke kampung halaman Aiman​​. Sepanjang perjalanan, kedua-dua mereka melihat azab Allah yang diberikan kepada orang yang berdosa dan entah bagaimana yang berkaitan dengan kehidupan mereka. Pertama berdosa menerima hukuman kerana dia mengamalkan ilmu hitam semasa hidupnya. Berdosa kedua ialah taat kepada ibu bapanya.

Selena takut dan tahu ia adalah tanda Allah meminta beliau untuk bertaubat dan dia benar-benar berharap Aiman ​​dengan membimbing beliau melalui cara yang benar. Apabila mereka tiba di kampung halaman, Aiman ​​memperkenalkan Selena sebagai isterinya membuat Humaira, cinta lama beliau kecewa. Haji Idrus, ayah Aiman ​​yang mengalu-alukan Selena dengan hati yang terbuka walaupun dia agak terkejut apabila dia hanya tahu Aiman ​​yang berkahwin.

Satu hari, ada kematian di kampung dan Selena telah diminta untuk membantu penduduk kampung untuk menguruskan pengebumian manakala Aiman ​​membantu menggali kubur. Kali ini, Selena dan Aiman ​​terkejut melihat kesan-kesan dosa yang berdosa ketiga telah dilakukan. Berdosa ketiga ialah seorang gadis dan dia melakukan zina dalam kehidupan beliau. Kuburnya dipenuhi dengan darah membuat Selena menjadi lebih petrified. Tiap-tiap berdosa yang berkaitan dengan Selena dan Aiman ​​kehidupan dan dengan satu-satu masa oleh satu rahsia mereka mula untuk mendedahkan.

Barisan Pelakon

Watak Utama

Shaheizy Sam sebagai Aiman
Nora Danish sebagai Selena
Yana Samsudin sebagai Humaira

Watak Pembantu

Mikail Andre sebagai Pian
Niezam Zaidi sebagai Muhamad
Siti Aziz sebagai Syuhada
Shima Anuar sebagai Maria
Adibah Yunus sebagai Aliya
Azlan Komeng sebagai Kasyaf
Wan Hanafi Su sebagai Pak Daud
Ustaz Dini sebagai Haji Idrus
Kartina Aziz sebagai Mak Som
Rashidah Jaafar sebagai Kamariah
Kay Maria sebagai Mak Dara
Soeprihati Sikom sebagai Ibu Selena
Prof. Kamran Shavarebi sebagai Ayah Selena

Tonton full movie Dua Kalimah